Gepost op

Test HQProp 5.1X4.6X3 Propeller

De HQProp 5.1X4.6X3 Propeller is 1 van de nieuwste propellers op de markt. De HQProp 5.1X4.6X3 Propeller vergelijken met andere propellers blijft lastig daar de fabrikanten allemaal gochelen met de cijfers. Vele nieuwe propellers zijn tegenwoordig 5.1 maar velen blijven 5 hanteren om nog maar te zwijgen over de pitch waardes. Eerst hebben we een even gevlogen met onze voorkeur propeller de dal cyclone t5046c om deze daarna te wisselen voor de HQProp 5.1X4.6X3 Propeller.

Het eerste wat opvalt aan de HQProp 5.1X4.6X3 Propeller is dat de quad wat langzamer reageert en je het gevoel hebt dat je wat vermogen te kort komt. Echter na enige tijd kon ik de propeller wel waarderen, je hebt redelijke controle op low throttle en reageert je quad uitstekend. Wat ook gelijk positief opvalt is dat je iets meer “hangtime” hebt. Dit is natuurlijk erg positief voor diverse tricks. Deze propeller trekt iets meer mAh dan de dal cyclone t5046 en is, zoals bij eigenlijk alle HQProps, behoorlijk efficiënt.

Bij het slalomen wil je toch steeds iets meer throttle geven dan bij de dal cyclone t5046c maar je hebt wel steeds het gevoel dat je drone erg rustig vliegt. Ook het opvangen van dives oftewel de throttle response is gewoon erg goed. Daar waar je bij de dal cyclone wellicht behoorlijk wat throttle moet geven kun je je quad met deze propeller vrij rustig opvangen.

Uiteindelijk weer teruggewisseld naar de dal cyclone t5046c en dat was echt even wennen. Dan merk je pas dat je bij de HQProp iets meer uitslag hebt gegeven en dat de dal cyclone veel directer, sneller reageert en dus je drone als het ware wat nerveuzer lijkt daar waar de HQProp veel gemoedelijker en rustiger is.

Voor het eerst een propeller die het langer uitproberen waard is. Al met al een hele interessante propeller.

Zoals eerder aangegeven in ons artikel over de juiste propeller kiezen, probeer eens wat anders en vlieg uiteindelijk met de propeller die je het beste gevoel geeft.

Onze race drone / quad bestond uit de volgende onderdelen:

Armattan Rooster 5 inch
Rotor Riot Hype Train motoren
Matek F4 flight controller
Lumenier TX5GS vtx
Lumenier AXII stubby
Foxeer Predator mini

Happy Flying

 

Gepost op

Armattan Chameleon Rooster vs Skitzo Nova

Lees hier onze ervaringen met de Armattan Chameleon Rooster vs Skitzo Nova. Wij vliegen al ruim een jaar met de Armattan Chameleon / Rooster. Inmiddels hebben wij ook een Skitzo Nova aan onze vloot toegevoegd. Wat is nu het verschil in vliegkarakter tussen de Skitzo Nova en de Armattan Chameleon / Rooster is een veelgehoorde vraag die wij krijgen. Om deze vraag te kunnen beoordelen gaan we eerst meer vlieguren maken met de Skitzo Nova om een goed oordeel te kunnen geven.

Wat algemene gegevens:                            Rooster         Nova

Breedte mm (van motoras tot motoras) =/-   185               167
Lengte mm (van motoras tot motoras) =/-    130                167
Gewicht (conform afbeelding) in gram           392                347

Beide propellers komen precies tot de bovenplaat van het frame. Dit is tegenwoordig bij de meeste frames zo daar deze, met een lipo, zich in het midden van het gewicht bevinden. Dit is voor de motoren in de basis de beste positie daar ze dan het meest efficiënt zijn.

Wat eigenlijk direct opvalt aan de waardes en uiteraard de foto’s is dat de Skitzo Nova een true-x frame is en de Armattan Rooster een hybrid. Voor de Skitzo Nova betekent dit dat de quad zowel over de pitch and roll qua input nagenoeg hetzelfde zal reageren.

Wat we in deze vergelijking niet moeten vergeten is dat de Skitzo Nova compleet nieuw gebouwd is en de Armattan Rooster al behoorlijk wat heeft meegemaakt en ongeveer 6 maanden oud is. En ja dit maakt een groot verschil, met name “verse motoren”maakt in de beleving een behoorlijk verschil uit.

Het eerste wat positief opviel is de stabiliteit van het Skitzo Nova frame. Hierin in merk je toch dat de quad een stuk groter is dan de Armattan Rooster. De Armattan Rooster is een stuk nerveuzer op de roll as waar de Skitzo Nova een stuk rustiger is.

Een nadeel van het Armattan Rooster frame is de balans. Vanwege de titanium camera kooi is het frame zwaarder aan de voorkant (los van evt gopro). Wat niemand je verteld als je aan freestyle doet is dat het super belangrijk is dat de quad inclusief lipo uitgebalanceerd moet zijn. Dus zal je bij de Armattan Rooster je lipo behoorlijk achterop moeten plaatsen en bij het gebruik van een gopro zal het uitbalanceren wellicht onmogelijk zijn.

Het uitvoeren van een “inverted yaw spin” (Dus op de kop hangend en een 360 draai maken) is een stuk eenvoudiger bij het Skitzo Nova frame. Door de omvang is de balans een stuk beter en dus is deze “trick” makkelijker uit te voeren. De Armattan Rooster is vrij lastig om inverted te laten hangen daar hij toch altijd een beetje de neiging heeft om met de neus naar beneden te duiken. Tevens is de hangtime bij de Skitzo Nova beter maar hier helpt het ook dat de motoren nieuw zijn maar ook is het totaal gewicht 50gr lichter en dit merk je!

Welk Frame is nu beter, het Skitzo Nova Frame of de Armattan Rooster?

Dat blijft natuurlijk lastig te beoordelen daar de configuraties niet identiek zijn maar het moet gezegd worden dat ik zeer positief verras ben door het Skitzo Nova frame. Het is een erg stabiel frame en mooi in balans. Wellicht zou je ook kunnen zeggen dat de Armattan Rooster op de roll as een stuk sneller, directer is. Ik heb al met vele frames en configuraties gevolgen en nimmer konden zij zich meten met de Armattan Rooster (of Chameleon want die zijn identiek) en nu voor het eerst heb ik met een nieuw frame gevlogen die wellicht beter bij mij past dan de Armattan Rooster puur vanwege de stabiliteit en de balans. Maar het blijft een lastige keuze omdat ook de Armattan Rooster een erg mooi compleet frame is en ook fantastisch vliegt.

Alles is natuurlijk ook een kwestie van wat jou het beste ligt. Maar met beide kun je eigenlijk niet in de fout gaan en maken ze hun naam (en prijs..) echt waar!

Om het nog beter te kunnen vergelijken zullen we de Skitzo Nova Frame gaan voorzien van 2306 motoren, kortom wordt vervolg..

Ook gaan we later nog even apart in op het Skitzo Nova frame.

 

De Armattan Rooster bestaat uit de volgende onderdelen:

Armattan Rooster 5 inch
Rotor Riot Hype Train motoren
Matek F7 flight controller
Lumenier TX5GS vtx
Lumenier AXII stubby
Foxeer Predator mini
Spedix GS30 30A BLHeli_32 Dshot1200 ESC

De Skitzo Nova bestaat uit de volgende onderdelen:

Skitzo Nova 5 inch Freestyle frame
Lumenier Skitzo Motoren
Matek F7 flight controller
ImmersionRC Tramp VTX
Lumenier Axii antenne
Foxeer Predator Mini V2
DalRC Engine 40A 4 in 1 esc

Beide Matek F7 flight controllers waren voorzien van Betaflight 3.4 rc3 met de beste mogelijke instellingen conform onze tutorial.

Gepost op

Test Emax Avan Flow propeller

Wij hebben de nieuw binnengekomen Emax Avan Flow propeller getest. De Emax Avan Flow propeller met 5×4.3×3 zou met deze pitch een redelijke conservatieve propeller moeten zijn. Echter oogt de Emax Avan Flow propeller behoorlijk agressief net zoals de originele Emax Avan-R. Uiteraard komen dan ook de waardes niet overeen met de HQProp V1S 5×4.3×3 wat een echte freestyle propeller is die ook enorm efficiënt is. De Emax Avan Flow propeller trekt ruim 20mAh meer dan de DAL Cyclone T5046C 5×4.6X3 en bijna 40mAh meer dan de eerder genoemde HQProp. Dit heeft natuurlijk zijn prijs op de efficiënte en daarmee de vliegtijd.

Toch vliegt de Emax Avan Flow propeller wel fijn. Op lage throttle is er een goede controle en is de response ook erg goed. Ook is de acceleratie, wat natuurlijk geen verrassing is, ook erg goed. Gezien de naamstelling en specificaties van de Emax Avan Flow propeller zou je een rustige freestyle propeller verwachten. Echter dat is deze definitief niet. Ja je kunt er prima mee freestylen maar wij zien dit toch meer als een race propeller die een breed bereik heeft en die minder agressief is dan de Avan-R. Gezien de mAh dien je wel te beschikken over een goede lipo!

Zoals eerder aangegeven in ons artikel over de juiste propeller kiezen, probeer eens wat anders en vlieg uiteindelijk met de propeller die je het beste gevoel geeft.

Onze race drone / quad bestond uit de volgende onderdelen:

Armattan Rooster 5 inch
Rotor Riot Hype Train motoren
Matek F4 flight controller
Lumenier TX5GS vtx
Lumenier AXII stubby
Foxeer Predator mini

 

Happy Flying

 

Gepost op

Vliegen met de Fat Shark Dominator HDO goggle

Onlangs heeft Fat Shark de nieuwe HDO goggle gelanceerd. De Fat Shark HDO goggle is de eerste Fpv goggle die gebruik maakt van organic light-emitting diode (OLED). Tevens is Fat Shark HDO met een analoge resolutie van 960×720 de goggle met de hoogste resolutie die Fat Shark ooit heeft geproduceerd. Echter op voorhand was er ook al veel kritiek te horen, vanuit de community, over het nieuwe topmodel van Fat Shark, is deze terecht?

Wat is er nieuw in de Fat Shark HDO?

Uiteraard zijn dat om te beginnen de dubbele OLED Sony schermen. OLED schermen zien we al langer bij high end televisies en smartphones. OLED geeft diepere en warmere kleuren. OLED geeft ook een hogere contrast ratio omdat er, zoals bij LCD, geen backlightverlichting nodig is. Dit zorgt voor een een dieper zwart en heldere wit. En voor FPV niet geheel onbelangrijk heeft een OLED scherm een hogere refresh rate.

Kritiek op Fat Shark HDO schermen

De keuze van dit scherm heeft Fat Shark de nodige kritiek bezorgd. En das was niet de keuze voor OLED maar met de daarbij behorende FOV (field of view) van 37 graden. Als je van een HD goggle komt is dit een behoorlijke reductie in FOV. Voor sommigen draagt dit bij aan een verminderd Fpv gevoel. Maar ook de keuze voor OLED was niet onomstreden vanwege de kortere levensduur. Ook bestaat de mogelijkheid op den duur van het inbranden van de schermen. Dit kan met name een issue zijn voor ons die OSD gebruiken. Maar dit zal voornamelijk zijn voor items die tijdens de vlucht statisch zijn, zoals de naam van de piloot. En dan nog zijn wij van mening dat de kans erg klein is op inbranden. Ook de keuze van voor een vaste 4:3 verhouding kon niet aan kritiek ontkomen zeker gezien het feit dat er steeds meer 16:9 camera’s op de markt komen. Echter zijn wij al langere tijd voorstander van de 4:3 verhouding.

De verbeterde stroomvoorziening van de Fat Shark HDO:

Nieuw in de Fat Shark HDO is tevens de powerhandling van de module bay. Dit is zeker niet geheel onbelangrijk tegenwoordig. Waar er nu steeds meer modules op de markt komen die veel stroom nodig hebben zoals de immersionRC Rapidfire of de Clearview module. Om deze modules van voldoende stroom te kunnen voorzien is het noodzakelijk om ook een kabel van de andere module bay naar de receiver module te trekken. Bij de Fat Shark HDO is dit niet nodig deze is al voorbereid voor de nieuwe generatie modules. Tevens detecteert de user interface automatisch of er een HDMI bron of een analoge bron is aangesloten.

Eerste indruk van de Fat Shark HDO

De bril maakt een moderne en premium indruk die naast een diepe witte shell is voorzien van het nieuwe Fat Shark logo en een zwarte faceplate. En eindelijk heeft Fat Shark geluisterd naar piloten en komt de goggle met een reeds geïnstalleerde faceplate die met vinyl is overtrokken. De faceplate van de huidige generatie goggles is van bedroevende kwaliteit die oncomfortabel is en erg snel gaat rafelen. Wij raden dan ook altijd NewBeeDrone Max Comfort Foam Cushion is voor je goggle. Maar de nieuwe faceplate van de Fat Shark HDO is erg comfortabel en zal zeker lang meegaan.

Verder zit er een zipper case, accu en een schoonmaakdoekje bij. Dus geen HDMI kabels of diopter lenzen. Die zul je dus zelf moeten aanschaffen wat gezien de prijs opmerkelijk is. De schermen hebben, in tegenstelling tot lcd, even de tijd nodig voor ze aangaan. Ook kan dit gepaard gaan met een scherpe flits. Wij raden aan om eerst de bril aan te zetten en dan pas over je ogen te trekken.

Vliegen met de Fat Shark HDO

Om eerlijk te zijn waren wij behoorlijk sceptisch vwb 37° fov. Wij vliegen voornamelijk met de Fat Shark HD3 die een fov van 42° en je een enorm Fpv gevoel geeft. We zijn eerst begonnen met vliegen met de vertrouwde HD3 en na een paar lipo’s hebben we de bril gewisseld voor de HDO. En in tegenstelling tot andere piloten die gelijk onder de indruk waren, schrokken wij ons kapot. De kleine schermen vielen gelijk op, we hadden het idee  in een tunnel te kijken. Eerst maar even een paar rustige rondjes draaien maar al na een paar minuten waren we al gewend aan de kleinere fov en zagen we dingen scherper dan in de HD3. De tekst en cijfers van het OSD waren super scherp en zeer helder. De kleuren zijn fantastisch en warm en het contrast is echt geweldig. Na enkele lipo’s vliegen zijn we weer terug gegaan naar de HD3 en ja de grotere schermen vallen gelijk op maar voornamelijk de fletse kleuren vallen op. Dit is echt iets wat je opvalt als je wisselt tussen beide goggles. De Fat Shark HDO geeft je een enorm fov gevoel en daar waar je in de de HD3 nogal eens met je ogen over het scherm wandelt is dit bij de HDO niet het geval en zijn deze meer in focus.

Ons oordeel over de Fat Shark HDO

Zijn er dingen vergeten in de Fat Shark HDO, ja uiteraard. Zoals velen hadden we graag een aan/uit knop gezien, een verbeterde dvr etc maar dit zijn dingen die we graag voor lief nemen. De Fat Shark HDO geeft je een geweldige Fpv gevoel met zeer warme kleuren en contrast. Op de dag van testen hebben we op een gegeven moment de HD3 laten liggen en pakten we steeds de HDO. Als je op zoek bent naar een nieuwe goggle dan raden we deze zeer zeker aan. Heb je een HD2 of HD3 bril en is het de moeite waard om te upgraden?  Nou die vinden we lastig te beantwoorden en voor velen wellicht niet de moeite waard wat wij prima kunnen begrijpen. Sta je op het punt om bijvoorbeeld ook de ImmersionRC Rapidfire aan te schaffen dan kun je haast niet om de Fat Shark HDO heen!

Happy Flying

 

 

Gepost op

Test Lumenier Butter Cutter propeller

Wij hebben de nieuw binnengekomen Test Lumenier Butter Cutter propeller getest. Nou om eerlijk te zijn hebben wij slechts twee accu packs gevlogen en helaas eindigde die in een zware crash.. De Lumenier Butter Cutter is onderin wel te vergelijken met een standaard 5x4x3 propeller met veel controle en een mooie acceleratie. Zijn topsnelheid is iets minder dan de Lumenier Gate Breaker en de Dal Cyclone T5046C maar ook deze “gilt” behoorlijk op topsnelheid. Hij trekt ook iets minder mAH dan de agressievere propellers maar is daardoor ook een stukje efficiënter.

1 nadeel heeft de propeller wel en dat is zijn duurzaamheid. De Lumenier Butter Cutter propeller zal bij een tik met een tak oid wel snel beschadigen. Vaak kun je de propeller wel weer wat terug buigen (met wat onbalans) maar soms is er gewoon een stukje uit. Kortom al met en al een fijne propeller met veel controle onderin en behoorlijk efficiënt. En zoals eerder aangegeven in ons artikel over de juiste propeller kiezen, probeer eens wat anders en vlieg uiteindelijk met de propeller die je het beste gevoel geeft.

Onze race drone / quad bestond uit de volgende onderdelen:

Armattan Rooster 5 inch
Rotor Riot Hype Train motoren
Matek F4 flight controller
Lumenier TX5GS vtx
Lumenier AXII stubby
Foxeer Predator mini

 

Happy Flying

 

Gepost op

Test patch antennes voor je FPV goggle

Wij hebben vandaag twee verschillende patch antennes getest. Als eerste de bekende Invader antenne van €14,99 en als tweede de TrueRC x-air antenne van €33,99. De TrueRC x-air wordt beschouwd als de beste patch antenne (ja nog beter dan de Immersionrc antenne) voor je Goggle. Is de TrueRC x-air echt zoveel beter immers hij is ruim 2x zo duur?

Onze race drone / quad bestond uit de volgende onderdelen:

Armattan Rooster 5 inch
Rotor Riot Hype Train motoren
Matek F4 flight controller
Lumenier TX5GS vtx
Lumenier AXII stubby
Foxeer Predator mini

Onze Fpv Goggle bestond uit de volgende configuratie:

Fat Shark Dominator HD3
Furious True-D diversity module versie 3.6
Lumenier Axi antenne
Invader patch antenne
TrueRC x-air patch antenne

 

Wij vlogen alle langere tijd met de invader antenne en die voldeed eigenlijk prima. Maar eigenlijk was er ook niet echt een vergelijking mogelijk tot vandaag. Na het monteren van de TrueRC x-air antenne was het eerste wat direct opviel dat je beduidend minder break-ups hebt en ze zijn vaak minder heftig zijn. Kortom je beeldverbinding is een stuk stabieler. Dit valt het meest op als je achter objecten vliegt of tussen bomen enz vliegt. Tevens is het bereik van de TrueRC x-air veel beter. Naarmate je verder vliegt (250m en verder) begint de Invader antenne het moeilijk te krijgen terwijl de TrueRC x-air probleemloos een mooi beeld blijft weergegeven.

Vlieg je vaak binnen de 300m dan is de Invader antenne gewoon een goede keuze voor een mooie prijs. Wil je graag grotere afstanden vliegen en wil je het beste van het beste dan is de TrueRC x-air antenne echt iets voor jou. Maar eigenlijk maak je met beide antennes geen verkeerde keuze.

Happy Flying!

Gepost op

Fpv-Racingtwente.nl is Armattan dealer

Fpv-Racingtwente.nl is met heden officieel Armattan dealer geworden. Net zoals met Lumenier zullen wij het assortiment van Armattan steeds verder uitbreiden. Armattan is al jaren een toonaangevende fabrikant van frames met levenslange garantie. Maar met de originele Armattan Chameleon brachten ze een revolutionair frame op de markt. Deze werd door diverse websites dan ook uitgeroepen tot het beste freestyle frame van 2017.

Echter al snel kwamen er suggesties om het frame nog meer te verbeteren. Dus kwam Armattan in 2018 met de Armattan Rooster. Het betrof hier een dus een verbeterde versie van de originele Chameleon. Echter werd de Rooster zo goed ontvangen en waren er zo weinig garantie claims van de nieuwe camera cage dat besloten werd om deze ook door te voeren in de originele Armattan Chameleon en zo onstond de Armattan Chameleon Ti (Titanium).

Bekijk hier ons volledige assortiment van Armattan.

Gepost op

Lumenier Gate Breaker Propeller test

Het kiezen van de juiste propeller blijft altijd lastig en ook een zeer persoonlijke keuze, zoals wij reeds eerder uitvoerig besproken hebben. Lange tijd was onze keuze voor een race drone / quad de Dal Cyclone T5046. Onlangs kregen wij de Lumenier Gate Breaker binnen en vonden wij het eens tijd voor een test van diverse propellers. Uiteraard is het van belang met welke configuratie je de test doet immers de motoren bepalen voor een groot deel al de mogelijkheden.

Onze race drone / quad bestond uit de volgende onderdelen:

Armattan Rooster 5 inch
Rotor Riot Hype Train motoren
Matek F4 flight controller
Lumenier TX5GS vtx
Lumenier AXII stubby
Foxeer Predator mini

De volgende propellers hebben wij in de test meegenomen:

Lumenier 5x4x3
HQProp V1S 5×4.3×3
Dal Cyclone T5046
HQProp V1S 5×5×3
Lumenier 5×5.3×3 – Gate Breaker

Om maar met de deur in huis te vallen de Lumenier gate Breaker heeft ons zeer verbaasd. Hij trok iets minder mAh dan de HQProp 5×5 met 121A maar uiteraard altijd nog een stuk meer dan een conservatieve propeller zoals de HQProp 5×4.3 met goed 100A. De bekende piloot SKITZO vond de Lumenier Gate Breaker een gschikte propeller om te freestylen en daar kunnen wij ons eigenlijk wel in vinden. Je kunt met deze propeller heerlijk cruisen, je hebt enorm veel controle / gevoeld bij lage snelheid en de respons is echt geweldig als je een “trick” wilt opvangen. Normaliter zijn wij geen reuze fan van propellers met een hoge pitch voor freestylen maar de is daar zeker wel geschikt voor.

In vergelijk met de HQProp 5×4.3 boet je wel aan vliegtijd in maar met name het gevoel bij lage toeren / snelheid heeft ons echt verbaasd. De Dal Cyclone T5046 is voor ons nog steeds de ideale all round keuze voor zowel racen als freestylen maar voor de Freestylers raden we eens aan om de Gate Breakers eens te testen en wellicht bij jij net zo verbaasd als wij dat waren.

Happy Flying!