Geplaatst op Geef een reactie

Review van de Armattan Marmotte vs Chamleon Ti

De Armattan Marmotte is nu alweer een maandje of zo op de markt. Wij hebben inmiddels al meerdere Armattan Marmotte RTF gebouwd en gevlogen, hier onze ervaringen met de Marmotte. Eerste reactie op het carbon van de Armattan Marmotte is wel 1 van wow.. Dit is echt een stuk kwaliteit en laat maar weer eens zien dat het ene carbon frame van €30 niet hetzelfde is als dat van een €110. Het frame van de Marmotte is nauwelijks te buigen daar waar de Chamelon ti wel duidelijk flex heeft. Hoe stijver een frame hoe minder ruis er wordt doorgegeven naar je flight controller en hoe beter hij vliegt.

In tegenstelling tot de eerste Armattan Chameleon is pas goed zichtbaar hoe het ontwerp is geëvolueerd. De Armattan Marmotte is nu 5,5 inch geworden. De Armattan Marmotte is zeer eenvoudig te bouwen en de camera was altijd al erg goed beschermd (vaak bij een crash 1 van de eerste items die sneuvelt..) maar nu zit deze zelfs tussen camera savers. Die moeten voorkomen dat bij een harde crash je camera kapot gaat puur door het geweld van de crash (dus indirect).

In vergelijking met de Armattan Chameleon ti is middelste deel van het frame (daar waar je flight controller etc inbouwd) een stuk langer gemaakt. Hierdoor is er achter de flight controller meer ruimte voor een vtx, ontvanger etc. Echter is de topplate van de Armattan Marmotte vs de Chameleon ti met 3mm verlaagd. Hierdoor wordt het een stuk lastiger om een 4in1 esc en een flight controller in de stack te krijgen. Het past allemaal net en van soft mounting (je flight controller kan iets bewegen en is gedempt door rubbers) is dan nog nauwelijks sprake. Maar met een beetje puzzelen gaat het wel passen. Achter de flight controller is veel ruimte en bevestigingmogelijkheden voor een vtx, ontvanger etc..

Net als de Chameleon ti heeft de Marmotte verschillende mogelijkheden om een vtx antenne te plaatsen. De camera kooi kun je nu in zijn geheel omhoog of omlaag draaien om bijvoorbeeld je Gopro in dezelfde hoek te zetten als je fpv camera. Dit is best wel op een handige manier gedaan doordat de brackets met de schroeven aan de buitenkant van het frame zitten en je ze zo simpel altijd kunt bereiken.

Hoe vliegt nu de Armattan Marmotte?

Zoals aangegeven is de Armattan Marmotte nu 5,5 inch geworden (propellers worden steeds iets groter, 5,1 is nu al de standaard). Hierdoor staan de motoren in vergelijking met de Chameleon Ti verder naar buiten en dit merk je bij het vliegen op de roll as. Hij is ietsje stabieler maar ook heel iets trager dan de Chameleon ti bij dezelfde input. Maar dat velen zeggen dat hij beter vliegt dan de Chmaleon ti hebben wij niet kunnen ontdekken..

Wel wordt er minder ruis doorgegeven en dat is natuurlijk altijd positief!!
Zoals verwacht vliegt het fantastisch en druipt de kwaliteit ervan af. Het is uiteraard een prijzig frame maar wel met een levenslange garantie. Kortom breek je iets dan krijg je dit gewoon, onder garantie vervangen. Hoe vaak heb je onderdelen, armen etc van een goedkoop frame moeten vervangen?? Dus op de lange termijn is het wel te overzien. Vlieg je al met een Armattan Chamelon ti dan is er eigenlijk qua vliegervaring geen noodzaak om over te stappen. Wil je beginnen met serieus freestylen dan is dit wel het frame!

 

Geplaatst op Geef een reactie

Review van de Gemfan Hurricane 51466 Propeller

De Gemfan Hurricane 51466 Propeller is de nieuwste propeller van Gemfan na lancering van de Gemfan 51499. De Gemfan Hurricane 51466 is een propeller die velen zal aanspreken. Wij hebben de propeller getest als freestyle propeller en waren zeer positief verrast. De Gemfan 51499 vonden wij al een erg goede propeller maar die vergde net iets teveel van je lipo en zagen wij meer als een zeer goede propeller om te racen. De nieuwste telg in de Gemfan Hurricane familie de 51466 zal zowel freestylers als racers aanspreken. Nog steeds zijn de diverse HqProps onze favorieten voor freestyle (4.3 of 4.8 pitch). De Gemfan Hurricane 51466 Propeller voelde direct vertrouwd aan en dat is altijd een goed teken.

In vergelijking met de HqProp 5×4.8×3 is de Gemfan Hurricane 51466 bij low throttle iets directer dan de HqProp (anderen zouden zeggen de HqProp is iets “smoother”). Wij houden bij low throttle wel van iets smoother maar het verschil is niet echt enorm. Op full throttle trekt de 51466 een paar procent meer mAh en geeft meer topspeed. Dit wordt mede veroorzaakt door het feit dat de propeller met 4,1gr ontzettend licht is en gemakkelijk hoge toeren/rpm aankan.

Kortom de Gemfan Hurricane 51466 is erg “responsive” op zowel low en high trottle met veel vermogen en topsnelheid. Normaliter gaat deze combinatie altijd ten koste van de efficiënte (lees vliegtijd) maar daar blinkt deze propeller echt uit! Hij is verrassend efficiënt en vernield dus niet je lipo! Zijn high speed control is vergelijkbaar met de 51499 en dat is echt opmerkelijk.

Over de duurzaamheid kunnen we nog niet veel zeggen maar het is een echt lichte propeller dus dat is maar afwachten.

De laatste tijd komen er veel nieuwe propellers uit en echt slechte propellers zijn er nog nauwelijks. Het is, zoals wij zo vaak aangeven, iets persoonlijks maar de Gemfan Hurricane 51466 zijn wel hele fijne propellers die velen zullen aanspreken. Wij zullen deze nu een tijdje als onze standaard propeller gaan gebruiken.

Het blijft wel spijtig dat je propellers van de verschillende fabrikanten niet met elkaar kunt vergelijken. Zowel qua lengte als pitch hanteert iedereen zijn eigen waardes. Dit is een echte 5.1 inch propeller. 5.1 inch HqProps zijn weer 5 inch met 1mm eraan toegevoegd en zo gaat het ook met de pitch waardes. Helaas geen standaardisatie..

Happy Flying!

 

 

 

Geplaatst op Geef een reactie

Review Ethix S3 Watermelon propellers

De Ethix S3 Watermelon propellers zijn vermoedelijk de meeste gehypte propellers van de laatste maanden. Ethix S3 Watermelon propellers zijn ontworpen door Mr.Steele en gefabriceerd door HqProp. Kenmerkend voor de Ethix S3 Watermelon propellers zijn de lage pitch (3.1) en de kleuren van Mr.Steele (ook wel handig als je line off sight vliegt). Mr.Steele heeft een grote fanbase en begrijpt als geen ander hoe je middels slimme marketing via zijn eigen social media kanalen een product moet pushen. Daarnaast zijn ze vaak ook slecht leverbaar en zie hier de hype is gecreëerd.. Maar hoe vliegen ze nu en is de hype terecht??

Eerst een klein stukje geschiedenis omtrent propellers. Ongeveer 3 jaar geleden vloog iedereen nog met twee bladerige propellers. Deze geven iets meer topsnelheid maar minder grip in bochten. En toen kwamen de 3 bladerige propellers, iets minder topsnelheid maar zoveel meer grip en hogere bochtensnelheid. De propeller waar iedereen destijds meevloog was de HqProp 5x4x3. Toen de motoren krachtiger werden kamer er ook steeds meer propellers met een hogere pitch. De hype destijds waren de dal Cyclones T5045c/T5046c wat vandaag de dag nog steeds een enorme populaire propeller is.

Kortom in de loop van de tijd dat motoren van 2204 naar 2208/2407 gingen werden de propellers ook steeds agressiever en een race prop met 5/5.5 pitch is al heel gewoon. Wij hebben jarenlang gevlogen met de Dal Cyclones T5046 omdat het een fantastische allround propeller is die inmiddels een waardige moderne opvolger heeft gekregen, de Dal Cyclone T5047.

De Ethix S3 Watermelon propellers hebben een lage hub (6mm moderne props vaak 7mm) en een laag gewicht 3.6gr maar in de basis is dit dus een ultra old school propeller met zijn lage pitch. Iedereen (vooral Mr.Steel..) schreeuwen van de daken hoeveel controle deze propeller wel niet geeft. Nou gezien zijn lage pitch is dit heel normaal want eigenlijk zeggen zij dat deze heel rustig reageert op stick input. Een propeller met een hogere pitch reageert nu eenmaal sneller en directer.

Voor iemand die jarenlang met een Dal Cyclone T5046c vloog voelt deze propeller aan alsof hij ineens een vrachtwagen bestuurt. Hij reageert dus een stuk trager op input en bochten worden ineens wel heel ruim..
Het opvangen van een dive ging maar net goed.. Je moet zoveel meer throttle geven om deze op te vangen dat dit weinig vertrouwen geeft.
Nee dit voelt super onnatuurlijk en vraagt een andere manier van vliegen voor een ervaren piloot. Je moet beduidend meer throttle geven om hetzelfde te bereiken. Je muscle memory/spiergeheugen is ineens niets meer waard. Nee hier kunnen en willen we niet aan wennen 🙂

Mr.Steele heeft een vrij agressieve vorm van vliegen waar hij altijd met veel throttle vliegt en dus is zijn vliegstijl afgestemd op zijn Propeller en niet iedereen zal zo vliegen. Maar we snappen de trend naar lagere pitch propellers wel voor freestyle. Zoals gezegd reageren ze rustiger, bewegingen zijn daardoor wat vloeiender en je krijgt meer vliegtijd! Immers een lagere pitch propeller is een stuk efficiënter en vormen geen aanslag op je lipo.

Voor een beginnende freestyle piloot is een rustigere propeller, zoals deze, altijd een goede start. Ben je al jaren, zoals wij, gewend aan een hogere pitch propeller dan is deze zeker niks voor jou. Wellicht is de nieuwe HqProp 5.1×4.1×3 een optie om eens uit te proberen. Misschien dat er nog eens een Ethix S3 Watermelon komt met een 4.1 pitch, deze zal meer piloten aanspreken.

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, een motor of propeller is echt iets persoonlijks. Vertrouwen is alles bij freestyle en dus probeer af en toe een nieuwe propeller uit maar ga niet mee in iedere hype. Je zult alleen maar een betere piloot worden als je langere tijd met dezelfde setup vliegt!!

Happy Flying!

 

Geplaatst op Geef een reactie

Review Lumenier Micro Axii

Review Lumenier Micro Axii, de nieuwste en kleinste FPV antenne van dit moment. De Lumenier Micro Axii hebben wij gebruikt in onze custom build Lumenier QAV-R 2 Slam. Review Lumenier Micro Axii is de nieuwste revolutie in FPV. Als je hem in de hand hebt dan zie je pas hoe belachelijk klein de antenne is, maar hoe houdt hij zich in de praktijk?


Wij waren altijd al erg onder de indruk van de Lumenier Axii antennes. Ze waren een stuk kleiner dan de gangbare antennes van dat moment en hadden toch geweldige prestaties. Niet voor niets maakt de DRL (Drone Racing League) gebruik van een Lumenier Axii antenne op hun DRL Racer 3 (alle piloten vliegen met een door de organisatie gebouwde racer). De specificaties van de Lumenier Micro AXII met zijn 1.6dBic is echt ongekend in de industrie en het gewicht is zo ontzettend laag.

Op het moment dat we voor het eerst wegvlogen met de Lumenier QAV-R 2 Slam merk je het al gelijk. Super strak beeld en geen sprake van storing of onderbrekingen. Waar we ook vliegen de storingen, zelfs achter bomen, zijn echt minimaal. Het beeld was zelfs beter dan die van onze Armattan Rooster die over de Lumenier Stubby beschikt. Nadeel van de Lumenier stubby bij de Armattan Rooster is dat hij horizontaal geplaatst moet worden. Liefst zouden we de stubby onder een kleine hoek monteren.

We kunnen kort zijn, de Lumenier Axii Micro antenne die is ontstaan door een samenwerking met TrueRc staat garant voor een geweldige kwaliteit en we blijven verbaasd over hoe klein hij wel niet is. De Lumenier Micro AXII leveren wij in twee versies met een SMA en een MMCX connector. Daarnaast zijn er twee verschillende varianten in lengte etc.

Dit zijn de Lumenier Axii antennes in ons assortiment;

 

 

Happy Flying!

 

Geplaatst op Geef een reactie

Review Lumenier ZIP motoren

Review Lumenier ZIP motoren die onlangs zijn gelanceerd in twee stator formaten. De Review Lumenier ZIP motoren zijn verkrijgbaar in de afmetingen 2407 en 2207. Van de Lumenier ZIP motoren zijn twee versies verkrijgbaar, de normale en de PoPo Pro versie. Bij de PoPo Pro versie kun je de propellers snel wisselen dmv het indrukken van een knopje (in de as). Tegenwoordig is PoPo door veel propeller fabrikanten overgenomen en dus is er een ruime keuze propellers. Wij zijn wel voorstander van het PoPo systeem daar het, zeker in de kou, het wisselen van props met schroeven en tegelijkertijd vasthouden van de motorbell, erg lastig kan zijn.

De Lumenier ZIP motoren zijn ontstaan door de jarenlange ervaring in het drone racen. Jarenlang was de MX2206 de absolute top motor die je moest hebben om mee te kunnen doen om de overwinning. De Lumenier ZIP motoren beschikken over hoge kwaliteit componenten. Zo beschikken ze over N52SH (high temperature) gebogen magneten voor maximale power. Dit geeft je de beste prestaties voor freestyle of racing. Lumenier motoren staan bekend om “silky smooth” motoren en de Zip motoren zijn zeker geen uitzondering.

De motoren beschikken over een holle 4mm stalen as die aan de onderzijde vast is gezet met een schroef zodat je eenvoudig onderhoud aan je motor kunt doen. De motoren worden op een zeer geavanceerde manier gefabriceerd om te kunnen voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen. Dmv van een lichtgewicht basis is het totaal gewicht zo laag mogelijk gehouden iets wat echt een Lumenier traditie is om zo licht mogelijke race en restyle motoren te produceren.

Wij hebben inmiddels gevlogen met de 2407 2550KV 4S versie en de 2407 6S 1700Kv motoren. Wij zijn over de prestaties zeer te spreken. Ze zijn inderdaad erg smooth en van zeer hoge kwaliteit. 1 van de beste motoren waar wij ooit mee hebben gevlogen. Lumenier heeft met de ZIP motoren weer eens bewezen (heeft lang geduurd..) tot de absolute top en innovatieve fabrikanten te behoren van freestyle en race motoren.

In de basis is de Lumenier Zip 2407 versie een freestyle motor en de Lumenier Zip 2207 versie een race motor. Alhoewel enkelen ook freestylen met een 2207 motor zoals bv JohnnyFpv. Een 2207 motor heeft een meer lineair vermogen. Meer weten over motoren lees dan ons artikel hierover.

De Lumenier 2407 motor is verkrijgbaar in de volgende versies:

2407 1700KV PoPo Pro en normale versie
2407 2250KV PoPo Pro en normale versie (niet in ons assortiment maar wel te bestellen op aanvraag)
2407 2550KV PoPo Pro en normale versie

De Lumenier 2207 motor is verkrijgbaar in de volgende versies:

2207 1750KV PoPo Pro en normale versie
2207 2450KV PoPo Pro en normale versie
2207 2750KV PoPo Pro en normale versie

Geplaatst op Geef een reactie

Review Lumenier QAV-R 2 (SLAM) Freestyle Quadcopter Frame

Onlangs lanceerde Lumenier de QAV-R 2 (SLAM) Freestyle Quadcopter Frame, hierbij onze review. Iedereen kent wel het originele Lumenier QAV-R frame. Het is waarschijnlijk 1 van de meest gekopieerde frames ter wereld. Dit Lumenier frame is een echt allround frame geschikt om te racen en te freestylen. Lumenier is ook het merk waarmee de bekende FPV Freestyle piloten JohnnyFPV, Skitzo en CodeRed vliegen. Inmiddels heeft de originele Lumenier QAV-R frame een waardig opvolger gekregen, Lumenier QAV-R 2 Freestyle Quadcopter Frame. Echter is er nu ook een SLAM versie, Lumenier QAV-R 2 Slam Freestyle Quadcopter Frame. Bij een SLAM frame is minder ruimte tussen de boven- en onderplaat. Beide zijn in de basis gelijk muv de hoogte tussen de boven- en onderplaat en de wijze waarop de camera wordt gemonteerd. Bij de SLAM versie is enkel plaats voor een micro camera en bij de normale versie is er ruimte voor een Full size camera.

QAV-R 2 bottom brace

Zoals we weten van Lumenier is het carbon van uitmuntende kwaliteit (zijn enorme verschillen in). Goedkope carbon kan bij een crash simpel breken of lagen carbon kunnen loslaten maar bij deze frames is dat dik in orde. Beide frames kun je eenvoudig ombouwen tot een 6″ of 7″ door het vervangen van enkel de armen. Bij het monteren valt op dat er wellicht minimale spelling mogelijk is op de armen en dus dien je deze echt goed vast te zetten.

De armen zijn geheel volgens de huidige trend en zijn derhalve vrij smal maar behoorlijk dik (bij 5″ en 6″ 4.5mm dik en bij de 7″ 5mm). Je kunt nog steeds esc’s op de arm plaatsen maar dan moeten ze wel klein en smal zijn zoals de nieuwste type esc met een F3 processor. Om nog meer stevigheid te verkrijgen kun je ervoor kiezen om de los verkrijgbare QAV-R 2 Carbon Fiber X Bottom Brace te monteren.

 

De grote vierkanten gaten onderop geven prima toegang tot de schroeven van een evt 20mmx20mm stack mocht je deze hebben geplaatst. Ook zijn overal openingen etc om toegang te krijgen tot schroeven of voor het plaatsen van ty-raps etc.

Iets wat wij, in eerste instantie, bij het bouwen miste was het ontbreken van een antenne mount. Bij de Armattan Rooster / Chameleon ti zijn er diverse antenne mounts bijgeleverd. Wij hebben dit opgelost door gebruik te maken van een Lumenier Axii Micro antenne.Deze is zo ongelofelijk klein dat je eigenlijk geen Mount meer nodig hebt. Hierover later meer.

Conclusie van het Lumenier QAV-R 2 (SLAM) Frame

De Lumenier QAV-R 2 (Slam) Freestyle Quadcopter Frame is een echt doordacht frame. Of je nu een stack wilt maken met de standaard 30.5×30.5mm of de mini 20x20mm beide is mogelijk. De armen zijn vrij smal, geheel volgens de laatste trend, en wij zijn hier een groot voorstander van (o.a. minder weerstand). Lumenier QAV-R 2 (Slam) Freestyle Quadcopter Frame heeft voldoende ruimte voor een HD camera bovenop en nog plek zat voor een grote Lipo (bv voor long range). Bij de SLAM versie is er ook nog steeds voldoende ruimte voor een 4 in 1 esc etc.

Ondanks dat het Lumenier QAV-R 2 (Slam) Freestyle Quadcopter Frame niet goedkoop is (€74,99) en hiermee toch €30 goedkoper is geworden hadden wij toch graag gezien dat de Lumenier QAV-R 2 Carbon Fiber X Bottom Brace er standaard bijgeleverd was. Ook hadden wij graag een tweede Lumenier Kevlar Lipo Strap (16mmx220mm) in de leveromvang gezien. De vliegeigenschappen zijn super en het frame is mooi uitgebalanceerd. Wij vliegen al jaren met de Armattan Chameleon / Rooster en de motor layout van de QAV-R 2 (SLAM) is identiek en dus zijn wij echt onder de indruk van de vliegeigenschappen en voelt het direct vertrouwd.

Al met al is dit een erg mooi frame van hoge kwaliteit en de daarbij horende eigenschappen. Een echte aanrader!

Happy Flying!

Geplaatst op Geef een reactie

Review van de Lumenier LUX F7 Ultimate Flight Controller

Lumenier LUX F7 Ultimate Flight Controller is echt 1 van de uniekste flight controllers van dit moment. Lumenier LUX F7 Ultimate Flight Controller heeft echt een paar fantastische features aan boord. Wij hebben de Lumenier LUX F7 Ultimate Flight Controller in onze Lumenier 6S custom build gebouwd. De vorige Lumenier LUX V2 was ooit een fantastische flight controller die een enorm stabiele MPU 6000 giro had en zich kenmerkte door zijn eenvoudige soldeer pads. Deze kenmerken zijn ook overgenomen op de Lumenier LUX F7 Ultimate Flight Controller. Echter komen deze wel tegen een prijs. Om de eenvoudige soldeer pads te behouden zijn er diverse geplaatst aan de onderkant van de flight controller en hoewel dit er wel netjes uitziet (geen wij war van draden aan enkel de bovenkant) zijn wij hier geen fan van. Bij een reparatie moet je immers de flight controller loshalen en omdraaien.

Voor onze Lumenier 6S build hebben wij uiteraard de nieuwe Lumenier LUX F7 Ultimate Flight Controller ingebouwd om kennis te kunnen maken met alle nieuwe mogelijkheden. 1 van de mooiste kenmerken van deze Flight controller is dat je dus de VTX met een schakelaar aan en uit kunt zitten. Met name bij drone racers is dit een must have. Immers vele pit modes van VTX’n werken niet perfect en geven nog steeds storing op andere quads. Ook kan dit bij een crash, waarbij de stroom niet onderbroken wordt, handig zijn om je VTX uit te zetten om doorbranden te voorkomen (vanwege de enorme hitte van een VTX).

Om dit te bewerkstelligen hebben wij de aansluitingen gevolgd van de handleiding. Dit betekende dat wij de stroom van de VTX van de flight controller hebben gehaald en hopen wij op een goede VBAT filtering van de flight controller. Normaal raden wij altijd aan om die direct van de lipo te halen (indien voltage dit toelaat) om zodoende zo min mogelijk ruis te hebben in onze video. Wij kiezen ervoor om met de MPU6000 te gaan vliegen met 8khz/8khz en Betaflight 4.0. Wil je met 32khz gaan vliegen dan moet je, middels de CLI, voor de ICM20602 kiezen.

Ook is het mogelijk om 2 camera’s aan te sluiten en die middels een schakelaar te activeren. Er zijn inderdaad piloten die met 2 camera’s vliegen die elk een verschillende hoek hebben. Maar zeker FPV vliegtuig piloten weten deze feature te waarderen daar er steeds meer FPV vliegtuigen komen met de mogelijkheid van 2 camera’s. Ook is er een volledige Inav ondersteuning. Inav wordt steeds meer gebruikt door Long Range FPV (vliegtuig) piloten. Ook heeft Inave enkele Betaflight features overgenomen en kun je een heel klein beetje Acro vliegen. Als je vliegtuig/quad uitrust met een GPS is zelfs autonoom vliegen mogelijk middels Inav. Daartoe beschikt de Lumenier LUX F7 Ultimate Flight Controller

In de basis is dit een kopie van de Matek F722SE flight controller waar de Matek een AIO (all in one) is en dus beschikt over een PDB (power distribution board) en beide hebben in Betafight dus dezelfde target de MATEKF722SE. Dus is de Lumenier LUX F7 Ultimate Flight Controller met name geschikt voor een 4 in 1 esc die wij tegenwoordig echt weten te waarderen. Onze 6S Custom Build was uitgerust met de Dalrc 4 in 1 esc Rocket 50A (overigens de 45A was ook voldoende geweest).

Tja je bent even aan het solderen met de Lumenier LUX F7 Ultimate Flight Controller als je gebruik wilt maken van alle features maar dan heb je ook wat. Het solderen is door de gescheiden onder en bovenkant niet heel moeilijk maar je bent dus wel even bezig.

Het eerste wat opviel is dat de VTX uitstond toen we de de lipo op de quad aansloten. Wat blijkt als je de zender uit hebt staan dan zal de VTX ook niet aangaan ongeacht de stand van je schakelaar. Echt over nagedacht dus. Het beeld was echt storingsvrij en super scherp dus de Vbat is inderdaad erg goed gefilterd. Over het vliegen kunnen we kort zijn, het vliegt perfect. In onze 4S test quad, de Armattan Chameleon ti, vliegen wij al heel lang met de Maten F722 (dus de oude versie) en Matek staat voor kwaliteit.

Conclusie Review Lumenier LUX F7 Ultimate Flight Controller

De Lumenier LUX F7 Ultimate Flight Controller is echt een enorm complete flight controller met alle moderne en handige features die je op dit moment kunt krijgen. De layout van de Lumenier LUX F7 Ultimate Flight Controller maakt het solderen erg eenvoudig maar het solderen aan de onderkant vinden wij hierbij niet handig. Met name het bedienen van je VTX middels een schakelaar (en ontbreken bij RX signaal) is echt iets wat we echt weten waarderen. Lumenier LUX F7 Ultimate Flight Controller is zeker geen goedkope flight controller maar Lumenier en Matek staan voor kwaliteit en dit is met recht een premium flight controller die enorm veelzijdig is (voor ook voor vliegtuigen en long range). Dit wordt onze go to flight controller worden. Een echte aanrader.

Happy Flying!

 

 

Geplaatst op Geef een reactie

Lumenier JB2407-7 2500KV Bardwell Motor review

Lumenier JB2407-7 2500KV Bardwell Motor hebben we nu een tijdje meegevlogen. Lumenier JB2407-7 2500KV Bardwell Motoren zijn vrij grote motoren met een Stator van 2407 en dus waren wij een beetje sceptisch over de prestaties en vliegduur. Lumenier is al jarenlang 1 van de grootste motoren fabrikant en is bekende geworden met piloot typische motoren, zoals de Skitzo motoren, JohnnyFpV motoren en nu dus ook een Joshua Bardwell editie van de onlangs gelanceerde ZIP motoren. Ondanks de grote Stator is het gewicht met 36gr zeker niet verkeerd. Oudere generaties van 2207 motoren zaten al rond de 35gr (zoals de Cobra CP2207). De motoren zijn voorzien van een stalen as met een M3 schroef, hetgeen onderhoud erg makkelijk maakt.

De Lumenier JB2407-7 2500KV Bardwell Motoren hebben wij gevlogen met de HQProps met 4.8 pitch. Wij denken dat dit voor deze motor een perfecte combinatie is. Uiteraard kun je ook met 4.6 pitch vliegen maar dan kan de motor niet al zijn vermogen kwijt. Wil je meer vermogen en nog directere respons dan is een 5 of 5.5 pitch voor de motor geen enkel probleem, echter zul je dan wel duidelijk aan vliegtijd inboeten en heel erg goede lipo moeten gebruiken..

Het eerste dat direct opvalt is toch de mooie controle op low throttle. Zoals te verwachten viel is het opvangen van je quad, na bijvoorbeeld een dive, super. Er is zoveel vermogen beschikbaar dat met een beetje thottle je de quad kunt opvangen, de respons is echt geweldig. Op full throttle trekken we ongeveer zeker 15% meer mAh maar e.e.a. zal uiteraard ook afhangen van de kwaliteit van je lipo. Zoals alle Lumenier motoren zijn de Lumenier JB2407-7 2500KV Bardwell Motoren erg “smooth” maar vooral erg efficiënt.En dat laatste hadden wij toch met zo’n groot formaat Stator niet verwacht. Bij het rustig cruisen ligt het aantal mAh zelfs onder die van een traditionele 2306 motor. In totaal boekten wij met onze rustige “juicy” freestyle manier van vliegen eigenlijk niet in op onze vliegtijd. Dit komt met name door de efficiëntie bij medium en low throttle.

Conclusie

De Lumenier JB2407-7 2500KV Bardwell Motor zijn echt fantastische motoren en wij zijn echt onder de indruk van de prestaties en de efficiëntie. Voeg hieraan toe de kwaliteit van de Lumenier motoren, het feit dat ze heel “smooth” zijn en overal een perfecte controle hebben dan is dit een echte topper. De motor kan met gemak ook een 6″ prop aan en gezien zijn respons zou een lichte 5″ (traditionele 4.3 pitch) zelfs prima vliegen. Wij hebben erg lang de Rotor Riot Hypetrain 2306 motoren bestempeld als de beste Freestyle motoren maar nu zien wij de Lumenier JB2407-7 2500KV Bardwell Motoren als de beste Freestyle motor van het moment. O ja en het design en de afwerking zijn echt prachtig een echte Eyecatcher. Kortom echt een krachtpatser die heel efficiënt is met een geweldige respons en gezien de 2407 Stator prima gewicht.

Onze testquad de Armattan Chameleon Ti bestaat uit de volgende onderdelen:

Armattan Chameleon ti
Lumenier JB2407-7 2500KV Bardwell Motor
HQProp DP 5×4.8×3 PC V1S Light Blue Propeller
Matek F7 flight controller
Betaflight 4.0
ImmersionRC Tramp vtx
Lumenier AXII stubby
Foxeer Predator mini V3
DALRC Engine 40A 4-in-1 ESC
Tattu Funfly Series 1550mAh 14.8V 100C 4S1P Lipo Battery

UPDATE 26-02-2019

Inmiddels hebben wij de Lumenier JB2407-7 2500KV Bardwell Motor ook gevlogen met de gehypte Ethix S3 Watermelon Propellers die slechts een 3.1 pitch hebben. Wat wij al dachten, dat de motor door zijn goede respons hier ook prima mee uit de voeten kan, bleek te kloppen. Ondanks zijn 2407 Stator is zelfs zo’n lichte prop heel goed te vliegen. Dit is duidelijk te danken aan zijn respons en het hele “smooth” karakter van de motor. Kortom een hele mooie en zeer goede freestyle motor.

Happy Flying!

Geplaatst op Geef een reactie

Betaflight Rescue Mode

Betaflight rescue mode gaat nu toch echt komen en is opgenomen in de nieuwe Betaflight configurator 10.5. Betaflight Rescue Mode is niet echt een return to home functie maar het komt in de buurt. Een jaar geleden vroeg een klant bij de aankoop van een Armattan Rooster RTF of er ook een return to home functie opzat. Na hard gelachen te hebben, toch maar duidelijk dat dat een andere hobby is… Echter de komst van de Betaflight Rescue Mode laat maar weer eens zien hoe hard de ontwikkeling in de FPV Drone race wereld gaat. Dit geldt zowel voor de hardware als de software, Betaflight in dit geval.

Het enige wat je nodig hebt, buiten Betaflight, is een GPS module. Wij hebben gekozen voor de Matek Ublox SAM-M8Q GPS Module. In de onderstaande YouTube film wordt eenvoudig uitgelegd hoe je een GPS module aansluit, configureert en werkt.Ook op de productpagina van de Matek Ublox SAM-M8Q GPS Module kun je alle documentatie vinden. Het eenvoudigst is het om de Matek Ublox SAM-M8Q GPS Module op een arm te bevestigen omdat deze uiteraard vrij zicht naar boven moet hebben.

In de film worden alle waardes in Betaflight ingegeven middels de CLI Command. Als je de configurator 10.5 installeert dan kun je deze waardes gewoon ingeven bij het tabblad failsafe. Let wel: Betaflight configurator 10.5 is nog in beta!!

Betaflight Rescue Mode geeft je de mogelijk om middels een switch op je zender deze te activeren en dan zal deze, middels de vooraf ingestelde waardes, terugkeren naar de plek waar je je racedrone hebt gearmd. Uiteraard heeft je racedrone geen sensoren en zal dus met de vastgestelde snelheid en hoek tegen de grond vliegen. Maar dit is ook niet het doel van de Betaflight Rescue Mode. Het doel is dat je je racedrone weer terug kunt laten keren totdat je weer beeld hebt (of in zicht) waarna je de racedrone weer overneemt. Immers veelal (zeker bij longrange FPV) zal het beeld eerder wegvallen dan je RX signaal.

Echter met Matek Ublox SAM-M8Q GPS heb je ook toegang tot andere gegevens in je OSD zoals snelheid, richting naar jouw positie etc. Als je je vlucht opneemt middels DVR en je crashed dan zou je middels de Longitude an latitude de positie middels een GPS kunnen terugvinden maar dit is wel iets voor de echte padvinders..

Happy Flying!