Geplaatst op Geef een reactie

Review Ethix S3 Watermelon propellers

De Ethix S3 Watermelon propellers zijn vermoedelijk de meeste gehypte propellers van de laatste maanden. Ethix S3 Watermelon propellers zijn ontworpen door Mr.Steele en gefabriceerd door HqProp. Kenmerkend voor de Ethix S3 Watermelon propellers zijn de lage pitch (3.1) en de kleuren van Mr.Steele (ook wel handig als je line off sight vliegt). Mr.Steele heeft een grote fanbase en begrijpt als geen ander hoe je middels slimme marketing via zijn eigen social media kanalen een product moet pushen. Daarnaast zijn ze vaak ook slecht leverbaar en zie hier de hype is gecreëerd.. Maar hoe vliegen ze nu en is de hype terecht??

Eerst een klein stukje geschiedenis omtrent propellers. Ongeveer 3 jaar geleden vloog iedereen nog met twee bladerige propellers. Deze geven iets meer topsnelheid maar minder grip in bochten. En toen kwamen de 3 bladerige propellers, iets minder topsnelheid maar zoveel meer grip en hogere bochtensnelheid. De propeller waar iedereen destijds meevloog was de HqProp 5x4x3. Toen de motoren krachtiger werden kamer er ook steeds meer propellers met een hogere pitch. De hype destijds waren de dal Cyclones T5045c/T5046c wat vandaag de dag nog steeds een enorme populaire propeller is.

Kortom in de loop van de tijd dat motoren van 2204 naar 2208/2407 gingen werden de propellers ook steeds agressiever en een race prop met 5/5.5 pitch is al heel gewoon. Wij hebben jarenlang gevlogen met de Dal Cyclones T5046 omdat het een fantastische allround propeller is die inmiddels een waardige moderne opvolger heeft gekregen, de Dal Cyclone T5047.

De Ethix S3 Watermelon propellers hebben een lage hub (6mm moderne props vaak 7mm) en een laag gewicht 3.6gr maar in de basis is dit dus een ultra old school propeller met zijn lage pitch. Iedereen (vooral Mr.Steel..) schreeuwen van de daken hoeveel controle deze propeller wel niet geeft. Nou gezien zijn lage pitch is dit heel normaal want eigenlijk zeggen zij dat deze heel rustig reageert op stick input. Een propeller met een hogere pitch reageert nu eenmaal sneller en directer.

Voor iemand die jarenlang met een Dal Cyclone T5046c vloog voelt deze propeller aan alsof hij ineens een vrachtwagen bestuurt. Hij reageert dus een stuk trager op input en bochten worden ineens wel heel ruim..
Het opvangen van een dive ging maar net goed.. Je moet zoveel meer throttle geven om deze op te vangen dat dit weinig vertrouwen geeft.
Nee dit voelt super onnatuurlijk en vraagt een andere manier van vliegen voor een ervaren piloot. Je moet beduidend meer throttle geven om hetzelfde te bereiken. Je muscle memory/spiergeheugen is ineens niets meer waard. Nee hier kunnen en willen we niet aan wennen 🙂

Mr.Steele heeft een vrij agressieve vorm van vliegen waar hij altijd met veel throttle vliegt en dus is zijn vliegstijl afgestemd op zijn Propeller en niet iedereen zal zo vliegen. Maar we snappen de trend naar lagere pitch propellers wel voor freestyle. Zoals gezegd reageren ze rustiger, bewegingen zijn daardoor wat vloeiender en je krijgt meer vliegtijd! Immers een lagere pitch propeller is een stuk efficiënter en vormen geen aanslag op je lipo.

Voor een beginnende freestyle piloot is een rustigere propeller, zoals deze, altijd een goede start. Ben je al jaren, zoals wij, gewend aan een hogere pitch propeller dan is deze zeker niks voor jou. Wellicht is de nieuwe HqProp 5.1×4.1×3 een optie om eens uit te proberen. Misschien dat er nog eens een Ethix S3 Watermelon komt met een 4.1 pitch, deze zal meer piloten aanspreken.

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, een motor of propeller is echt iets persoonlijks. Vertrouwen is alles bij freestyle en dus probeer af en toe een nieuwe propeller uit maar ga niet mee in iedere hype. Je zult alleen maar een betere piloot worden als je langere tijd met dezelfde setup vliegt!!

Happy Flying!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *